Wednesday, April 20, 2011

Hidup ini indah



Iye, hidup ini indah, penuh dengan ranjau duri, penuh dengan cabaran. Kita mahukan suatu perkara terjadi dengan cara kita, tapi pada pandangan lain, cara mereka adalah lebih baik. Haruskah kita menegakkan diri, mengatakan cara kita lebih baik, pertahankan ego yang sedang membara di dada? Padahal dengan cara lain, mungkin lebih sesuai dengan situasi dan masa tersebut.

Tidak semua yang kita mahukan, kita akan dapat, tetapi kita harus bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang. Kita perlu mengenang kembali keadaan diri, keupayaan yang membolehkan kita berdiri, berada di tempat yang kita ada sekarang.

Kita perlu belajar berterima kasih, dan perlu juga meminta maaf bila perlu, walaupun perkataan 'maaf' itu adalah ayat keramat yang sukar sekali dilafazkan oleh sesetengah daripada kita. Betul kan?

Apa jua yang berlaku, pasti ada sebab disebaliknya. Mungkin kita tidak nampak indahnya pada pandangan mata kita, tapi pada yang lain, pasti ada... Inilah dia kesiambungan hidup, sesuatu mendapat manfaat daripada kerugian pihak yang lain.

Indahnya hidup ini. Aku bersyukur kepadamu ya Allah !

No comments:

Post a Comment